Žákovský parlament je jedním z nástrojů, který napomáhá k rozvoji občanského vzdělávání (demokratické kultury) ve společnosti. Snaží se rozvíjet u žáků jejich dovednosti. Cílem je rozvoj jednotlivých kompetencí týkající se především osobnostní, sociální výchovy a kompetencí občanských. Přispívá ke zlepšení vztahů mezi samotnými žáky (mladšími i staršími), mezi žáky a pedagogy, mezi školním a veřejným prostorem. Snahou je vést žáky k zodpovědnosti, komunikaci, spolupráci, prosociálnosti a participaci v rámci školy a jejího nejbližšího okolí. Žáci se učí pojmenovávat problémy v jejich okolí, prezentují nápady, jejichž smysl obhájí a vysvětlí ostatním. Rozvíjí svou kreativitu, učí se samostatnosti i spolupráci, respektu i toleranci, hledají cesty ke kompromisu.
Každá třída (vyjma kromě 1. 2. a 3. ročníků) si v řádných volbách do ŽP zvolí dva zástupce, kteří se stávají „hlasem třídy“ a pravidelně se setkávají s ostatními „parlamenťáky“ na schůzkách. Jejich průvodci jsou koordinátoři žákovského parlamentu (KooŽP).